Vrijwel alle partijen willen meer huizen bouwen om de tekorten in te lopen. D66 neemt het initiatief: met plannen voor 10 nieuwe steden wil de partij duizenden betaalbare woningen creëren (bron: d66.nl). VVD en JA21 mikken op jaarlijks 100.000 nieuwe huizen (bij het CDA en NSC gold dat ook) om de woningmarkt ‘omhoog te laten schieten’ (bron: actlegal.com, bnnvara.nl). GroenLinks-PvdA wil eveneens 100.000 woningen per jaar (met een nadruk op sociale en middeldure huur) (bron: bnnvara.nl). ChristenUnie wil 100.000 woningen per jaar, waarvan 30% sociale huur, met een speciaal actieplan van €20 mld. eraan (bron: actlegal.com). De SP heeft een Nationaal Woonfonds bedacht voor 30 mld investeringen, waarmee 1 miljoen nieuwe sociale huurhuizen gerealiseerd moeten worden (bron: cdn.sp.nl). Ook kleinere partijen steunen versnelling: Volt spreekt van “één miljoen nieuwe woningen met landelijke regels” (bron: bnnvara.nl). De bouwplannen omvatten vaak strengere vergunningstermijnen en benutting van lege kantoren of industriepanden.
De bedoeling is dat een fors extra aanbod de druk op de huurmarkt verlaagt. Indeed hopen alle partijen dat meer huizen de huurprijzen afremmen. Uit analyses blijkt echter dat zelf veel bouwen slechts beperkt effect heeft op de huurstijging op korte termijn. Het Centraal Planbureau concludeert dat GL-PvdA’s strenge maatregelen de huurstijging wel iets afremmen (circa 2,5% per jaar), terwijl bij JA21 door marktwerking juist licht hogere huurstijgingen (+3,6%) worden berekend (bron: woonbond.nl). D66 waarschuwt daarom dat een ‘blindverliefdheid’ op bouw alleen te kort schiet; in hun plan spreken ze over “radicale doorbraken” en waarschuwen ze dat een arbitraire huurbevriezing de woningbouw juist kan ondermijnen (bron: d66.nl). Kortom, versnelling van de bouw kan de krapte op lange termijn verlichten, maar wordt erkend als pas één onderdeel van het meerpakketsbeleid (bron: actlegal.com, d66.nl).
De bedoeling is dat een fors extra aanbod de druk op de huurmarkt verlaagt. Indeed hopen alle partijen dat meer huizen de huurprijzen afremmen. Uit analyses blijkt echter dat zelf veel bouwen slechts beperkt effect heeft op de huurstijging op korte termijn. Het Centraal Planbureau concludeert dat GL-PvdA’s strenge maatregelen de huurstijging wel iets afremmen (circa 2,5% per jaar), terwijl bij JA21 door marktwerking juist licht hogere huurstijgingen (+3,6%) worden berekend (bron: woonbond.nl). D66 waarschuwt daarom dat een ‘blindverliefdheid’ op bouw alleen te kort schiet; in hun plan spreken ze over “radicale doorbraken” en waarschuwen ze dat een arbitraire huurbevriezing de woningbouw juist kan ondermijnen (bron: d66.nl). Kortom, versnelling van de bouw kan de krapte op lange termijn verlichten, maar wordt erkend als pas één onderdeel van het meerpakketsbeleid (bron: actlegal.com, d66.nl).